صفحه اصلی > آموزشی : تفکر طراحی یا Design Thinking چیست؟

تفکر طراحی یا Design Thinking چیست؟

تفکر طراحی یا Design Thinking یک فرآیند غیر خطی و قابل تکرار است که تیم‌ها برای درک کاربران، به چالش کشیدن فرضیات، بازتعریف مشکلات و خلق راه‌حل‌های نوآورانه به منظور ساخت نمونه‌های اولیه و آزمایش آن‌ها به کار می‌برند. این رویکرد برای حل مسائلی که به خوبی تعریف نشده‌اند یا ناشناخته هستند بیشترین کاربرد را دارد و شامل پنج فاز است:
همدلی، تعریف مساله، خلق ایده، نمونه اولیه و آزمایش.

چرا تفکر طراحی این قدر مهم است؟

تفکر طراحی نوآوری را تقویت می‌کند. شرکت‌ها برای بقاء در محیطی که به سرعت در حال تغییر است، باید نوآوری کنند. در تفکر طراحی، تیم‌ها با هم کار می‌کنند تا نیازهای کاربران را درک کرده و راه‌حل‌هایی ارائه دهند که به این نیازها پاسخ دهند.
مسائل پیچیده باعث می‌شوند تیم‌ها خارج از چارچوب‌های همیشگی را ببینند (Out of the box)، بلافاصله اقدام کنند و به طور مداوم ین فرایند را تکرار کنند.
هدف نهایی تفکر طراحی: مطلوب و عملی

مطلوب: برآورده کردن نیازهای مردم

فرآیند تفکر طراحی با نگاه به نیازها، رویاها و رفتارهای مردم- کاربران نهایی- آغاز می‌شود. تیم با هم‌دلی گوش می‌دهد تا درک کند مردم دقیقاً چه می‌خواهند، نه آنچه سازمان فکر می‌کند آن‌ها می‌خواهند یا نیاز دارند. سپس تیم در مورد راه‌حل‌هایی برای ارضای این نیازها از دیدگاه کاربر نهایی فکر می‌کند.

عملی بودن: از نظر فناوری ممکن باشد

هنگامی که تیم یک یا چند راه‌حل را شناسایی می‌کند، تعیین می‌کند که آیا سازمان می‌تواند آن‌ها را پیاده‌سازی کند یا خیر. از نظر تئوری، اگر سازمان منابع و زمان نامحدودی برای توسعه راه‌حل داشته باشد، هر راه‌حلی عملی است. با این حال، با توجه به منابع فعلی (یا آینده) تیم، آن‌ها ارزیابی می‌کنند که آیا فلان راه‌حل ارزشمند است یا خیر. تیم ممکن است روی راه‌حل برای افزایش تاثیر آن برنامه‌ریزی کند یا منابع خود را افزایش دهد (مثلاً افراد بیشتری استخدام کند یا ابزار تخصصی تهیه کند.)
در ابتدای فرایند تفکر طراحی، تیم‌ها نباید خیلی در پیاده‌سازی فنی گیر کنند. اگر تیم‌ها با محدودیت‌های فنی شروع کنند، ممکن است نوآوری با محدودیت مواجه شود.

تفکر طراحی فقط یک فرایند نیست. یک طرز فکر (Mindset) است که باید در سازمان جا افتاده باشد. در غیر این صورت، ممکن است با کوچک‌ترین خطا در نمونه اولیه، سازمان به رویکردهای سنتی خود بازگردد و همان مشکلات سابق بدون در نظر گرفتن نیازهای کاربران خود را نشان دهند.

منبع: interaction-design.org

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید